Ko es varu darīt?


Labāku gaisu un dienasgaismu mājās var nodrošināt dažādos veidos. Daži no tiem ir ātri un vienkārši, bet citi laikietilpīgi, tomēr nodrošina ilgtermiņa uzlabojumus.


1.


Vēdiniet, radot caurvēju

Iekštelpās gaiss satur gāzes, daļiņas, bioloģiskās atliekvielas un ūdens tvaikus, kas var kaitēt veselībai. Telpas mājās ieteicams vēdināt vismaz 10 minūtes 3–4 reizes dienā, atverot vairākus logus. Turklāt guļamistaba ir jāvēdina gan pirms gulētiešanas, gan no rīta pieceļoties.

2.


Sekojiet (dabiskajai) gaismai

Novietojiet pusdienu galdu vai darba galdu tuvāk logam. Mākslīgais apgaismojums nespēj nodrošināt visu to, ko spēj saules gaisma, kas ir dabisks antidepresants. Mājās un darba vietā nodrošiniet pēc iespējas vairāk dienasgaismas. Pastāv daudz zinātnisku pierādījumu tam, ka dienasgaisma uzlabo veselību un dzīves kvalitāti, piemēram, uzlabo garastāvokli, novērš nogurumu un acu iekaisumu.

3.


Iekļauties ritmā

Naktī telpai jābūt tumšai, savukārt dienā — gaismas piepildītai. Tikai tādos apstākļos mūsu organisms spēj pielāgoties tā dēvētajam “miega, darba, ikdienas” 24 stundu ritmam. Ja iespējams, guļamistaba jāiekārto austrumu pusē jeb tur, kur aust saule, jo īpaši pusaudžiem un jauniešiem, kuriem ir aizkavēta bioloģiskā pulksteņa darbība un bieži no rīta ir grūtības pamosties. Nodrošiniet arī, lai nakts laikā aizkari vai žalūzijas pēc iespējas neļauj gaismai iekļūt istabā.

4.


Dodieties pastaigās

Liela daļa zinātnieku uzskata, ka katru dienu pavadot divas stundas dienasgaismā, tiek veicināta garīgā labsajūta. Kad vien ir iespēja, dodieties ārā un centieties regulāri vingrināt kājas.

5.


Tīriet un vēdiniet paklājus

… vai pat vēl labāk — izmetiet tos! Biezi paklāji un tādas mēbeles kā veci dīvāni ir putekļu ērcīšu un baktēriju paradīze.

6.


Izvairieties no mitruma un pelējuma uzkrāšanās

65% eiropiešu vismaz reizi nedēļā veļu žāvē iekštelpās. Veļai žūstot, gaisā uzkrājas mitrums, kas var izraisīt kaitīgu pelējumu un pārmērīgu mitrumu telpās. Ja iespējams, žāvējiet veļu citur. Ja veļu nav iespējas žāvēt ārā, novietojiet to pie atvērta loga. Tādējādi izvadīsiet pa logu daļu liekā mitruma. Tā paša iemesla dēļ ir pareizi jāvēdina vannas istaba. Katru dienu četru cilvēku ģimenes aktivitāšu ietekmē telpu gaisā tiek radīti aptuveni 10 litri ūdens.

7.


Atmest smēķēšanu un nededzināt sveces

Smēķēšana un sveču dedzināšana iekštelpās nelabvēlīgi ietekmē klimatu. Piemēram, Dānijā 76% kaitīgo daļiņu mājās rada paši iedzīvotāji.

8.


Izslēgt ierīces

Elektriskās ierīces, piemēram, televizors un datora cietais disks, izdala ķimikālijas, kas nelabvēlīgi ietekmē klimatu iekštelpās.

9.


Izvairieties no ķimikālijām

Lielākā daļa tīrīšanas līdzekļu satur potenciāli kaitīgas ķīmiskās vielas. Kad vien iespējams, izmantojiet mikrošķiedras drānas un dabiskos līdzekļus, piemēram, etiķi un ziepju skaidiņas. Internetā ir atrodami daudzi padomi par to, kā mājās uzturēt tīrību, tostarp nelietojot ķimikālijas.

10.


Plastmasa ne vienmēr ir fantastiska

Uzkarsusi plastmasa rada toksiskus izgarojumus. Ja jums ir bērni, nodrošiniet, lai viņu plastmasas rotaļlietas netiek novietotas tiešā saules gaismā. Nenovietojiet plastmasas priekšmetus uz apsildāmās grīdas. Saskaņā ar ES regulu prasībām ir jālikvidē visas plastmasas rotaļlietas, kas ražotas līdz 2007. gadam, jo tajās ir konstatētas aizliegtas ķīmiskas vielas. Ja mājās ir vairākas istabas, mudiniet bērnu nerotaļāties guļamistabā, bet gan kādā no citām istabām. Tādējādi tiks samazināts potenciāli kaitīgā gaisa piesārņojuma daudzums.

Vai vēlaties uzzināt vairāk?

PASKATĪTIES PLAŠĀK

Papildus jaunai ikdienas kārtībai, ir svarīgi ievērojami mainīt arī klimatu mājas iekštelpās. 90% sava laika mēs pavadām telpās, un 2/3 šī laika — savās mājās. Dzīves kvalitātes iekštelpās uzlabošana jāsāk ar savām mājām.

 

PILNVEIDOJIET ESOŠĀS TELPAS

Izdomājiet, kā varat “āru ienest iekšā”. Vairums no mums dzīvo pilsētvidē, tādēļ zināmā mērā mēs esam attālinājušies no dabas. Vidi iekštelpās var uzlabot pat tāds nieks kā daži puķupodi ar augiem, jo tiem piemīt gaisu attīrošas īpašības. Pārdomāti izmantojiet logus un durvis, veidojot skaistāku skatu pa tiem.

PĀRDOMĀTI PAPLAŠINIET TELPAS

Plašākas telpas ir patīkamākas un mājīgākas. Pārbūvējiet vai paplašiniet bēniņus, izmantojot tādus risinājumus, kuri nodrošina vairāk svaiga gaisa un dienasgaismas.

PĀRVĀKŠANĀS UZ CITU MĀJOKLI

Meklējot jaunu mājokli, jāņem vērā, ka vecos īpašumos var būt tādi apstākļi, kas nelabvēlīgi ietekmē klimatu iekštelpās. Piemēram, noteikti pārbaudiet, vai visi logi ir pilnībā atverami un darbojas, jo īpaši virtuvē un guļamistabā. Plānojot remontu, izvēlieties gaišākus krāsu toņus. Tādējādi tiks radīta virsma, kas labāk atstaro gaismu.


SATRAUCOŠI FAKTI PAR IEKŠTELPU PAAUDZI

90% sava laika mēs pavadām telpās, kur nav pietiekams daudzums dienasgaismas un svaiga gaisa. Lai arī mēs par to īpaši neuztraucamies, zinātnieki ir pierādījuši, ka tas var kaitēt mūsu veselībai un labsajūtai.

DIENASGAISMAS TRŪKUMS PADARA MŪS PAR 15% BĒDĪGĀKUS

Dienasgaismas spēku nevar radīt mākslīgi. Saules gaisma labvēlīgi ietekmē veselību un novērš enerģijas trūkumu.