DIENASGAISMĀ APSLĒPTAIS SPĒKS


Dienasgaisma var sniegt daudz vairāk nekā tikai labsajūtu. Ir pierādīts, ka pietiekams dienasgaismas daudzums uzlabo bērnu veselību un garīgo labsajūtu.


2012. gadā Francijā veiktajā pētījumā, kurā piedalījās vairāk nekā 2000 bērni no visas Eiropas, tika atklāts, ka dienasgaisma par 15% uzlaboja skolēnu rezultātus matemātikas kontroldarbos un domāšanas spējas. Uz dienvidiem vērsti logi un efektīvs ēnojums padarīja bērnus laimīgākus un uzlaboja viņu sekmes.

Šie rezultāti nepārprotami apliecina to, ka bērniem pietiekams dienasgaismas daudzums ir ne vien nepieciešamība, bet arī sniedz ieguvumus. Šīs zināšanas var lieliski motivēt vecākus pārkārtot istabas savās mājās un meklēt jaunus veidus un vietas, kur pavadīt laiku kopā ar saviem bērniem.

SIMPTOMI

Mēs dzīvojam digitālās izklaides laikmetā, kurā brīnišķīga atpūta ārpus telpām, izbaudot saules siltumu, nav iecienīta jauniešu vidū. Nepietiekams tiešas vai netiešas dienasgaismas daudzums var izraisīt D vitamīna nepietiekamību, izjaukt bērnu bioloģiskā pulksteņa ritmu, negatīvi ietekmēt vispārējo noskaņojumu un koncentrēšanās spējas.

RISINĀJUMI

Lai bērniem nodrošinātu atbilstošu dienasgaismas daudzumu, varat izmantot dažas vienkāršas un praktiskas metodes.

1.


Atveriet (savu) māju

Nodrošiniet mājās pēc iespējas vairāk dienasgaismas. Ideālā gadījumā dienas laikā atveriet aizkarus un žalūzijas. Ja jūsu bērnam ir sava darbavieta vai galds, piebīdiet to tuvāk logam.

2.


Atrodiet pareizo novietojumu

Naktī telpai jābūt tumšai, savukārt dienā — gaismas piepildītai. Tikai tādos apstākļos mūsu organisms spēj pielāgoties tā dēvētajam “miega, darba, ikdienas” 24 stundu ritmam. Ja iespējams, bērnu guļamistaba jāiekārto austrumu pusē jeb tur, kur aust saule, jo īpaši pusaudžiem un jauniešiem, kuriem ir aizkavēta bioloģiskā pulksteņa darbība un bieži no rīta ir grūtības pamosties. Nodrošiniet arī, lai nakts laikā aizkari vai žalūzijas istabu padarītu pēc iespējas tumšāku.

3.


Dodieties laukā

Mudiniet bērnus pastaigāties un rotaļāties svaigā gaisā, kad vien ir tāda iespēja. Liela daļa zinātnieku uzskata, katru dienu no 30 minūtēm līdz divām stundām pavadot dienasgaismā un nodarbojoties ar dažādām fiziskajām aktivitātēm, tiek uzlabota veselība un garīgā labsajūta.

Vai vēlaties uzzināt vairāk?

PASKATĪTIES
PLAŠĀK

Papildus jaunai ikdienas kārtībai, ir svarīgi ievērojami mainīt arī klimatu mājas iekštelpās. 90% sava laika mēs pavadām telpās, un 2/3 šī laika — savās mājās. Dzīves kvalitātes iekštelpās uzlabošana jāsāk ar savām mājām.

 

Pilnveidojiet esošās telpas

Padomājiet par to, kā “āru ienest iekšā”, lai mājās būtu vairāk dienasgaismas. Vairums no mums dzīvo pilsētvidē, tādēļ zināmā mērā mēs esam attālinājušies no dabas. Izvēlieties tādus logus un durvis, kuri telpā var palielināt dienasgaismas daudzumu, piemēram, jumta logi sniedz vairāk dienasgaismas nekā parastie logi.

Pārdomāti paplašiniet telpas

Plašākas telpas ir patīkamākas un mājīgākas. Pārbūvējiet vai paplašiniet bēniņus, izmantojot tādus risinājumus, kuri nodrošina vairāk svaiga gaisa un dienasgaismas.

Pārvākšanās uz citu mājokli

Meklējot jaunu mājokli, jāņem vērā, ka vecos īpašumos var būt tādi apstākļi, kas nelabvēlīgi ietekmē klimatu iekštelpās. Piemēram, noteikti pārliecinieties, vai pa logiem ieplūst pietiekams daudzums dienasgaismas — citādi apsveriet iespēju iebūvēt papildu logus vai durvis. Plānojot remontu, izvēlieties gaišākus krāsu toņus. Tādējādi tiks radīta virsma, kas labāk atstaro gaismu.


BĒRNU GUĻAMISTABĀ GAISS BIEŽI VIEN IR VISPIESĀRŅOTĀKAIS

Toksiskās daļiņas un izelpotā CO2 gāze — bērnu istabās bieži ir mājās visaugstākā kaitīgo vielu koncentrācija.

KAS JUMS BŪTU JĀDARA

Labāku gaisu un dienasgaismu mājās var iegūt dažādos veidos. Dažkārt to var panākt ātri un vienkārši, bet citkārt — ilgstoši, tomēr jebkurš no tiem nodrošina uzlabojumus ilgtermiņā.